Wasserturm

Stolberg

Vandaag geopend

1930 tot 2016

De watertoren in Mausbach werd in 1930 in gebruik genomen en vormde tot 2016 een centraal onderdeel van de watervoorziening. Hij voorzag het deelgebied Donnerberg van de stad Stolberg van water en hield de waterdruk in de leidingen constant.

De toren torende lange tijd boven het Diepenlinchener Wald uit en was van ver zichtbaar. Daardoor groeide hij uit tot het herkenningspunt van Mausbach en tot een populaire wandelbestemming voor de inwoners van Mausbach. In de loop der jaren werd de toren meerdere malen verbouwd en vergroot.

Het Diepenlinchener Wald, dat zich uitstrekt van Diepenlinchen tot de gebieden Bernardshammer en Binsfeldhammer, was vroeger een belangrijke route voor forenzen die dagelijks naar Stolberg trokken om in de industrie te werken – een functie die nog tot ver in de naoorlogse periode bleef bestaan.

Tegenwoordig dient dit kleine bosgebied als recreatiegebied en biedt het wandelaars en trekkers een groene toevluchtsoord.

Deze route is ontwikkeld in het kader van het door LEADER gesubsidieerde project ‚Kwaliteitsoffensief Wandelen in Roetgen en Stolberg‘, met steun van de Europese Unie (ELER) en de deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Impressies

  • Een logo van de Europese Unie en het wapen van Noord-Rijnland-Westfalen. Daaronder staat de tekst "Gefinancierd door de Europese Unie".

Contact