Wasser für Mensch und Landschaft – die Wehebachtalsperre

Stolberg

Vandaag geopend

Een ondergelopen dal werd een stuwmeer – vandaag de dag voorziet het mensen van water, beschermt het dalen en bepaalt het het landschap.

De Wehebachtalsperre werd tussen 1977 en 1981 gebouwd en werd in 1983 in gebruik genomen. Sindsdien waarborgt het niet alleen de drinkwatervoorziening van de regio, maar dient het tegelijkertijd ook als bescherming tegen overstromingen. De massieve betonnen muren houden het water van drie zijrivieren tegen en vormen zo een wijdvertakt meer met een opslagvolume van ongeveer 25 miljoen kubieke meter.

Wie boven op de stuwdam staat, kijkt ver uit over water en bos. Hier wordt duidelijk hoe nauw voorziening en bescherming, ingrijpen en behoud met elkaar verbonden zijn.

Als het waterpeil daalt, komt er een stukje verleden tevoorschijn: een deel van de oude provinciale weg 11 duikt weer op – een stille herinnering aan de vallei die hier ooit lag, voordat deze onder water kwam te staan.

Deze route is ontwikkeld in het kader van het door LEADER gesubsidieerde project ‘Kwaliteitsoffensief Wandelen in Roetgen en Stolberg’, met steun van de Europese Unie (ELER) en de deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Impressies

Contact